my new piece in Haaretz

http://www.haaretz.co.il/news/world/1.1589951
לכודים במזרח התיכון
לי-און הדר 13.12.2011 12:00
וושינגטון
בתחילת נובמבר, כאשר הנשיא ברק אובמה אירח פסגה של מנהיגי מדינות מזרח אסיה ואזור האוקיינוס השקט בהוואי, יצא לאקרנים בארצות הברית סרט חדש, "היורשים" שמו. ג'ורג' קלוני הוא מאט קינג, עורך דין המתגורר בהונולולו, נצר לנסיכה הוואית שנישאה במאה ה-19 לבנקאי אנגלו-אמריקאי, שמתלבט האם למכור לחברה משיקגו שטח אדמה בהוואי שהיה בבעלות משפחתו במשך כמה דורות, או לשמר אותו כאתר מורשת משפחתית.
כמו מאט בסרט, גם אובמה נולד וגדל בהוואי והוא תוצר של נישואים מעורבים ושל קשרים היסטוריים ותרבותיים בין אזור האוקיינוס השקט (אסיה) והאוקיינוס האטלנטי (ארה"ב). אובמה, שכינה את עצמו "הנשיא הפסיפי הראשון של ארה"ב", עומד בפני דילמה דומה, אך מסובכת מזו של מאט. וושינגטון רוצה להסיט את תשומת הלב המדינית והכלכלית שלה מאזור האוקיינוס האטלנטי והמזרח התיכון לאזור האוקיינוס השקט ומזרח אסיה, אך היא חייבת לאזן את האוריינטצייה הפסיפית הזאת עם ההתחייבויות הדיפלומטיות והצבאיות שלה במערב אסיה.
"העתיד של הפוליטיקה הבינלאומית יוכרע באסיה, ולא באפגניסטאן או בעיראק, וארצות הברית חייבת להיות במרכז המערכת", כתבה שרת החוץ הילרי קלינטון במאמר בגיליון נובמבר של המגזין "פוריין פוליסי", שכותרתו, "המאה הפסיפית של אמריקה". "חיזוקה של אסיה עומד בראש סדר העדיפויות של אמריקה ושל הנשיא אובמה".
אך האמריקאים חוששים כי סין לא תהיה מוכנה לחלוק אתם את אזור ההשפעה באוקיינוס השקט, ורוצה להפוך להגמון שם. זהו בדיוק המסר שוושינגטון מקבלת מסינגפור ואוסטרליה, שמעוניינות שהיא תאזן את כוחה הגובר של סין באזור, אך חוששות שההשקעה הצבאית במזרח התיכון, הבעיות הפיסקאליות של אמריקה ומצב הרוח הבדלני של הציבור שם, יובילו דווקא להפחתת הנוכחות האמריקאית באוקיינוס השקט. לפיכך, הודעת אובמה בעת ביקור באוסטרליה, שארה"ב מתכוננת לפרוס 5,000 נחתים במדינה זאת, ביקורה של קלינטון בבורמה, המהלך לחיזוק קשרי ההגנה עם הפיליפינים, והתחייבות אמריקאית מחודשת לסייע למדינות דרום מזרח אסיה להתמודד עם הלחץ הצבאי הסיני בים הסיני הדרומי - כל הצעדים הללו, לצד יוזמות סחר חדשות, מיועדים להדגיש את הנוכחות האמריקאית באזור.
"אחד האתגרים החשובים ביותר במדיניות החוץ של ארה"ב הוא המעבר מהאתגרים המיידיים והמתישים של המזרח התיכון לטיפול בבעיות החשובות לטווח הארוך באסיה", אמר באוגוסט קורט קמפבל, עוזר שרת החוץ לענייני מזרח אסיה והאוקיינוס השקט. היה זה בשעה שארה"ב החלה לסגת מעיראק ולבחון את האסטרטגיה שלה באפגניסטאן, כשהיא מביעה התנגדות לפריסת כוחות יבשה אמריקאיים בלוב.
אולם הבעיה היא, שבנוסף לצורך להגיב למהפך החברתי-פוליטי המתמשך בעולם הערבי, הבית הלבן נתון ללחץ מתמיד לנקוט פעולה צבאית נגד אתרי הגרעין של איראן, או לפחות לתת אור "ירוק" לישראל לנקוט בפעולה כזאת. ועימות צבאי עם איראן, שעלול להוביל למלחמה כוללת במזרח התיכון ולהביא לעלייה חדה במחירי הנפט, יסיט שוב את תשומת הלב והמשאבים האמריקאיים ממזרח אסיה למערבה.
מאט מהסרט מחליט בסופו של דבר שלא למכור את האדמה ולשמר את זהותו כיליד אזור האוקיינוס השקט. "היורשים" אמור להיות מועמד לאוסקר. מלחמה עם איראן עלולה לאלץ את הנשיא הפסיפי הראשון לדחות את תחילת המאה הפסיפית של אמריקה, ולשחק בסרט מזרח תיכוני נוסף, שספק אם יזכה באוסקר דיפלומטי.

Comments

Popular posts from this blog

Francis Fukuyama (again): Don't shoot! I'm not a neocon

Pundits who screw-up: No big deal...